Εν μέσω κινητοποιήσεων συζητείται το σχέδιο νόμου για τον περιορισμό της πρόσβασης στα ΑΕΙ, την απόσυρση του οποίου έχει ζητήσει σχεδόν όλη αντιπολίτευση και η εκπαιδευτική κοινότητα. Σειρά δράσεων σήμερα στη Θεσσαλονίκη, πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια αύριο σε Αθήνα και άλλες πόλεις.
Σε θέσεις μάχης κυβέρνηση και αντιπολίτευση στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου ξεκίνησε σήμερα η συζήτηση του προς ψήφιση νομοσχεδίου για την «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις».
Σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση έχει ζητήσει την απόσυρση του σχεδίου νόμου, που βρίσκει απέναντι την εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς πρυτάνεις, κοσμήτορες, καθηγητές, φοιτητές, γονείς και μαθητικές πρωτοβουλίες έχουν εκφράσει την κάθετη αντίθεσή τους, ενώ έχει προκαλέσει αντιδράσεις και στον διεθνή ακαδημαϊκό κόσμο.
Φοιτητές και εκπαιδευτικοί έχουν κλιμακώσει το τελευταίο διάστημα τις κινητοποιήσεις τους ζητώντας από την κυβέρνηση την απόσυρση του νομοσχεδίου, το οποίο φέρνει σαρωτικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως δραστική μείωση των εισακτέων, ανώτατο όριο στη φοίτηση, θέσπιση αυστηρού πειθαρχικού δικαίου και ίδρυση αστυνομικού σώματος που θα λογοδοτεί στην ΕΛ.ΑΣ.
Έκθεση Επιστημονικής Υπηρεσίας
Αργά χθες το βράδυ αναρτήθηκε η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίες της Βουλής σχετικά το άρθρο 14 που αφορά τα καθήκοντα των Μονάδων Ασφαλείας και Προστασίας των ΑΕΙ, το άρθρο 18 σχετικά με την αποστολή των Ομάδων Προστασίας της Περιουσία των Ιδρυμάτων, καθώς και για τα άρθρα 23 και 26 παρ. 2 που αφορούν πειθαρχικά παραπτώματα και διώξεις.
Επίσης, για διατάξεις όπου διατυπώνονται παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 12, που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας εντός των ΑΕΙ και την επεξεργασία των δεδομένων.
Όπως αποκάλυπτε πρόσφατα η «Εφ.Συν.», γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα χτύπησε καμπανάκι κινδύνου για τις παραλείψεις και τις αοριστίες που υπάρχουν στο νομοσχέδιο σχετικά με τη διαχείριση και επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Με το «όχι» της αντιπολίτευσης
Η συζήτηση αναμένεται να διαρκέσει δύο μέρες αλλά μπορεί να χρειαστεί και μία επιπλέον, καθώς πολλοί βουλευτές έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον να τοποθετηθούν. Προηγήθηκε η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όπου ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 το καταψήφισαν στην Επιτροπή, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.
Στην Επιτροπή τα τέσσερα κόμματα εξαπέλυσαν ομαδικά πυρά κατά της κυβέρνησης αποδίδοντάς της σκόπιμη υπονόμευση του δημόσιου Πανεπιστημίου, ιδεοληπτικές εμμονές περί «νόμου και τάξης», κοινωνική αναλγησία με τη μείωση εισακτέων, «οργουελικές» και «ανελεύθερες» διατάξεις.
Σε κλοιό κινητοποιήσεων
Παρά το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας, η εκπαιδευτική κοινότητα επιμένει στις κινητοποιήσεις και τονίζει ότι θα μείνει στα χαρτιά.
Νέο συλλαλητήριο θα γίνει γι΄ αύριο στις 13:00 στα Προπύλαια, αλλά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, όπως η Θεσσαλονίκη στην οποία είναι προγραμματισμένες δυο συγκεντρώσεις από το Άγαλμα Βενιζέλου, στη 1 μετά το μεσημέρι και στις 5.30 το απόγευμα.
Σήμερα το πρωί φοιτητές του ΑΠΘ προχώρησαν σε αποκλεισμό εισόδων και κτιρίων Σχολών του ΑΠΘ. Κατάληψη έχει πραγματοποιηθεί στην Πολυτεχνική Σχολή, ενώ φοιτητές είναι μαζεμένοι με πανό μπροστά από της εισόδους της Σχολής Θετικών Επιστημών, της Φιλοσοφικής και της Ιατρικής Σχολής.
Η κινητοποίηση αναμένεται να επαναληφθεί αύριο, ημέρα κατά την οποία προγραμματίζουν. Συγκέντρωση για τις κινητοποιήσεις μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου πραγματοποιούν σήμερα και φοιτητικές παρατάξεις του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, στον εξωτερικό χώρο του ιδρύματος.
Στάσεις εργασίας από ΟΛΜΕ και ΔΟΕ
Στις αυριανές κινητοποιήσεις συμμετέχουν η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης και Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, που εξήγγειλαν τρίωρες διευκολυντικές στάσεις εργασίας.
Η ΟΛΜΕ κατηγορεί την κυβέρνηση, εν μέσω πανδημίας και καραντίνας, και παρά τη γενικευμένη απόρριψη των μέτρων από το εκπαιδευτικό κίνημα, επιχειρεί να ψηφίσει ένα ακόμα απαράδεκτο νομοσχέδιο, χωρίς κανένα διάλογο με τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το ΥΠΑΙΘ επιβεβαιώνει για μία ακόμα φορά την αυθαιρεσία στην λήψη αποφάσεων, την αναλγησία και την απόστασή του από την εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί απαιτούν την απόσυρση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, την απόσυρση του Ν. 4692/2020 και της Υπουργικής Απόφασης για την επιχειρούμενη αξιολόγηση. Ζητούν δε να παρθούν τώρα όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα σχολεία να λειτουργούν με υγιεινή και ασφάλεια.
Σύμφωνα με τη ΔΟΕ, η κυβέρνηση, «συνεχίζοντας την ανεύθυνη και επικίνδυνη διαχείριση με την απουσία λήψης οποιουδήποτε μέτρου για την προστασία της υγείας και της ζωής εκπαιδευτικών μαθητών και μαθητριών (τη στιγμή που κάθε εβδομάδα, από τη στιγμή που άνοιξε η πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουμε εκθετικό αριθμό κλεισίματος σχολείων και τμημάτων από κρούσματα), αφού έδειξε το αντιεκπαιδευτικό πρόσωπό της και με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας του νηπιαγωγείου και των νηπιαγωγών, αφού επιχειρεί να εφαρμόσει την αξιολόγηση σχολικής μονάδας του Ν. 4692/2020, που ψήφισε πέρυσι και ο κλάδος έχει απορρίψει, καθώς και των εκπαιδευτικών σε προσεχές νομοσχέδιο, για άλλη μια φορά εργαλειοποιεί την πανδημία, επιχειρώντας να ψηφίσει ένα ακόμα απαράδεκτο αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο, με μια σειρά αυταρχικών και αντιδραστικών μέτρων».
Η Διαδασκαλική Ομοσπονδία θεωρεί πως η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. «συνεχίζει να νομοθετεί με αυταρχισμό, με το μάτι στραμμένο στα ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης και των δημόσιων πανεπιστημίων και με αδιαφορία για την εκπαιδευτική πραγματικότητα που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.
Οι τροπολογίες
Στο νομοσχέδιο, μέχρι τώρα, έχουν κατατεθεί δύο υπουργικές τροπολογίες. Η πρώτη είναι τροπολογία του υπουργείο Παιδείας και αφορά ρυθμίσεις σχετικά με τα ψηφιακά απολυτήρια, αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Επίσης, αφορά την απαλλαγή μισθωμάτων επιχειρήσεων που λειτουργούν εντός των χώρων των ΑΕΙ, την παράταση συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων των ΑΕΙ, τη χρήση πόρων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για εξοπλισμό και λειτουργικές εργασίες προσωρινών αιθουσών και σχολικών δομών, καθώς και ρυθμίσεις για την Εθνική Μονάδα Συντονισμού «Erasmus+» και «European Solidarity Corps».
Η δεύτερη τροπολογία έχει κατατεθεί από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, και δίνει τη δυνατότητα -μέχρι και το τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022- σε συνταξιούχους πλοιάρχους και μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο, ως ωρομίσθιοι, στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση.
Σε επίπεδο βουλευτικών τροπολογιών, μέχρι στιγμής, έχουν κατατεθεί δύο τροπολογίες από το ΚΙΝ.ΑΛΛ.. Η μία αφορά την αύξηση του ποσοστού, από 0,5 % σε 1%, της εισαγωγή μαθητών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η δεύτερη τροπολογία αφορά «την άρση της αδικίας εις βάρος των Φυσικών με μεταπτυχιακό στην Ραδιοηλεκτρολογία (ΠΕ12.10) που μετά τη μετάταξή τους στον κλάδο ΠΕ04.01 έχασαν την αρχαιότητά τους στις σχολικές μονάδες».